April 19, 2013

Dovlecei cu leurda

Onorata de invitatia Magdei, particip cu aceasta reteta de dovlecei umpluti cu leurda si sunca fiarta (prosciutto cotto) la provocarea "Dulce Românie" , care luna aceasta este gazduita de blogul Cat's Kitchen. În primul rînd multumesc de invitate, iar în al doilea sper sa va placa reteta. E simpla si delicioasa. Dupa cum stiti, eu sînt topita dupa dovlecei de toate formele si culorile, dar acum este prima data cînd în umplutura adaug si leurda - asa una pe lînga cealalta s-au mai întîlnit prin farfuriile mele. Pentru papilele mele, o combinatie fantastica. Daca sînteti vegetarian, puteti sari linistit sunca, va fi la fel de gustos! 
Cu toate ca luna aceasta am gatit foarte mult cu leurda, chiar si combinata cu ciuperci, din lipsa de timp si viteza prea mare prin bucatarie nu am apucat sa fac poze prea multe. Totusi am preparat multe verzaciuni:

- mîncarica de leurda cu spanac - preparata ca mîncarica de spanac .
- pasta de leurda pentru aromat supe creme de sparanghel, broccoli, spanac... etc. Se face la fel ca pasta de leustean.
- salata calda de leurda cu spanac - frunze tinerele putin "trase" la tigaie, 1-2 minute cît sa cada - cu ulei de masline si zeama de lamîie, sare. Atît! Mi-o place de numa'. Inspiratie de la Jamie Oliver.
- spaghetti cu leurda si ciuperci - mai jos, cum le-am facut.
- rizotto cu leurda si dovlecei (o reteta repetata)
- unt cu leurda. Cum l-am facut, mai jos.
- supa de pui cu perisoare de leurda. Revin cu reteta. 
Se vede ca locuiesc lînga padure, nu? :P

Sa trecem însa la reteta, si sa va arat deliciosii :D 






Ingrediente:


  • 3 dovlecei (20-25 cm)
  • 120 g prosciutto cotto, tocata grob
  • 100 g leurda, tocata grob
  • 1 ceapa lunguiata (esalota violet), tocata fin
  • 100 g smîntîna lichida
  • 2-3 linguri ulei de masline
  • sare, piper - proaspat rîsnite
  • nucsoara proaspat razuita(optional)
  • parmezan, razuit (optional)

Se spala dovleceii, se îndeparteaza capetele, se taie în jumatate pe lungime,
apoi se scobeste miezul. Dovleceii scobiti se sareaza si se stropesc cu ulei de masline.
Între timp se pregateste umplutura. 



Miezul dovleceilor, împreuna cu ceapa si sunca se rumenesc usor într-o tigaie încinsa cu un strop de ulei de masline. Dupa ce continutul tigaii prinde usor culoare, se dauga si leurda. Imedit ce leurda "cade"/se înmoaie putin, se adauga smîntîna si se lasa sa traga 2-3 clocote pe foc iute. În acest timp se condimenteaza cu sare si piper dupa gust. Cui îi place poate adauga si putina nucsoara. Pîna sa sarati, degustati. Sunca s-ar putea sa fie destul de sarata. Umplutura o împartim în cele sase jumatati de dovlecei, pe care îi dam în cuptorul fixat pe 200°C. Se lasa pîna se înmoaie si rumeneste dupa plac deasupra.



Se pot servi cu putin parmezan dat pe razatoare. Pecorino Romano, la fel, potriveste perfect!
Dar atunci din nou, atentie cu sarea, Pecorino Romano fiind destul de picant, aromat si sarat.
Ar merge si Pecorino Sardo, mie însa nu îmi place :D 



Pe lînga puteti servi cartofi piure, orez fiert, paste cu pesto genovez, si, si... eu am fiert orez cu bob rotund, si l-am amestecat cu cîteva bucatele de rosii uscate din ulei de masline.



~*~*~*~*~*~ 



Astea au fost spaghetele cu ciuperci si leurda. Se prepara rapid si simplu. Felii de ciuperci proaspete rumenite scurt la foc iute, adaugat leurda tocata grob. Dupa ce cade, se adauga cîteva linguri de smîntîna, se condimenteaza cu sare, piper si nucsoara, un clocot si gata!


Unt cu leurda -  o chestie delicioasa! Cum îl folosesc? Pentru un steak de pe gratar de exemplu, sau pe pîine proaspat scoasa din cuptor, pentru aromat - un sos alb, o supa crema... etc.
Untul moale la temperatura camerei se amesetca leurda tocata fin si se aduga sare de mare dupa gust. Se pastreaza într-un vas cu capac la frigider. Cît tine? Va orientati dupa data de valabilitate inscriptionata pe pachetul de unt :)


Cu supa de pui si perisoare de leurda, revin. 


Pentru inspiratie, alte retete cu leurda:

Spaghetti integrale cu leurda si rosii 
Supa de leurda cu perisoare de carne
Spätzle de leurda 


Notita:

Frunzele de leurda, spanac, salata de orisicare, pak choy, varza chinezeasca... etc, în general toate frunzele fine cît si verdeturile, încercati sa le procesati cît mai scurt pentru a le pastra vitaminele si culoarea. Procesate la inconstienta, nu doar ca îsi pierd din valorile nutritive, vitamine and Co, ci si din aspect. 
De fapt, eu încerc asta cu fiecare leguma, unde se poate. E clar ca n-o sa pun morcovi cruzi în ciorba, desi mie mi-ar place :D


16 comments:

  1. O reteta mai mult decat delicioasa , sunt convinsa , dar untul ala cu leurda e demential !!! Am sa-l prepar si eu !!!
    Multumesc ptr tot , draga Maya !!!

    ReplyDelete
  2. Cate retete Maya!!! Si toate una si una! Weekend frumos.

    ReplyDelete
  3. Interesanta combinatia leurda - dovlecei - parmezan - nucsoara; am sa incerc si eu reteta pana nu trece vremea leurdei

    ReplyDelete
  4. Mmm, tare apetisanti dovleceii tai!!!Yummy!Pup!

    ReplyDelete
  5. In zona noastra nu prea e cunoscuta si folosita leurda! Si uite cate bunatati se pot face cu ea!

    ReplyDelete
  6. Foarte aspectoase si arata delicioasa!

    ReplyDelete
  7. Un singur cuvant, excelenti!! Eu i-am facut fara sunca si-am adaugat un strop de nucsoara (dupa parerea mea rimeaza tare bine impreuna gusturile). Pe post de garnitura, un orez basmati. Bun-bun, Maya! Saru'mana pentru masa! ;-)

    ReplyDelete
  8. Si eu de unde sa caut leurda:)Arata prea bine!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poate gasesti prin padure... daca ai paduri prin zona.

      Delete