January 7, 2013

Bucatele de sarbatori

Din mai multe motive, nu prea am fost în dispozitie de sarbatorit, dar totusi ne-am bucurat de Craciun, care a adus vacanta - mai mult timp petrecut cu familia, plimbari si iesiri mai nocturne, lenevit diminetile pîna la... prînz :D
Noi nu mîncam mai mult decît de obicei nici în zilele de sarbatoare, si nici nu ne place sa mîncam mai multe zile aceeasi mîncare, asa ca nu gatesc în exces niciodata. În afara deserturilor care le-am pregatit înainte, totul a fost facut proaspat... daca tot am fost doar noi, nu a fost nevoie sa ma spetesc muncind. Cu oaspeti la masa, altfel sta treaba :) 

Din meniul de Ajun si Craciun 2012, 
care nu e nici traditional, n-are nici o tema - 
e doar un amestec de inspiratii bavareze, italiene, romanesti si blogosfera... adica meniu maya(sh) =))

Aperitive:

- Ciupercute cu file de somon (reteta lui Cosmin - Simplu si bun)
- Turnulete alla parmigiana (reteta mea)
- Brînzeturi diferite cu fructe

Piese de rezistenta:

 - Fripturici din file de vita cu sos de piper verde (pentru noi - reteta aici)
 - File de porc împletit cu flan de spanac si parmezan ( pentru Denise, ca ea nu serveste vita)
 - Rata coapta în vin cu galuste de cartofi si varza rosie cu mere

Deserturi pentru perioada de sarbatori - Ajun, Craciun... pîna s-au terminat :D, la alegere:

- Cozonac cu mac si coaja de portocala confiata
- Înghetata de cafea
- Sorbet de ananas cu mar
- Diverse furescuri gen Bumbii Mosului în diferite variante
- Fursecuri cu cocos si ciocolata

La mîncarurile care nu am dat link, o sa revin pe parcurs cu retetele.
Aperitive: Ciupercutele cu somon, dupa reteta lui Cosmin, vi le recomand din tot sufletul.


 

  

Turnulete alla parmigiana. Reteta o stiti. Sînt straturi din vinete grilate, rosii si mozzarella, 
printre care am pus un pesto simplu din busuioc, usturoi, parmezan si ulei de masline. 

 

Brînzeturi diferite cu fructe. 

 

Piesele de rezistenta: 

Reteta sosului de piper verde o gasiti aici
Pentru prepararea sosului recomand ingrediente de buna calitate. Un sos extraordinar de gustos. 
De data asta nu am facut antricot maturat ci filé maturat. Si mai bun :) 


   

Noua ne place medium. Deci 2-3 minute pe-o parte si pe cealalta (depinde de marimea/grosimea bucatii de carne). 
Apoi la odihna cîteva minute. Cel mai bine învelit în "plic" din folie de aluminiu.


   

File de porc împletit servit cu flan de spanac si parmezan. 
Anul asta am avut ce am avut cu perele. Apar peste tot. 
Chiar si de Revelion am caramelizat pere pentru platoul cu brînzeturi :D 
Aranjati prima data farfuria cu sos si carne, 
iar flanul îl scoateti pe farufrie exact înainte de a fi servit, 
altfel riscati sa cada, asa cum mi s-a întîmplat mie :D O sa revin cu retetele. 



 


   

Rata coapta, condimentata bine pe interior si exterior, umpluta cu sferturi de pere. Mereu umpleam ratele cu mere, portocale sau amestecuri de cubulete de mere, portocale si condimente. Cu pere a fost parca cea mai buna. Aromata, parfumata, iar perele au fost delicioase! Am servit alaturi de varza rosie cu mere. De data asta am pus merele în final, pentru a ramîne mai crocante. Mult mai bun! 


  

Deserturi: Cozonacul cu mac si coaja de portocale confiata si un vinut fiert cu mirodenii. 


   

Înghetata de cafea a fost superba. De cînd am cumparat masina de înghetata (ultima) tot am vrut s-o fac. Abia de sarbatori am reusit :D 

 

A avut o textura perfecta. 



   


Asta a fost meniul nostru de sarbatori. 

__________________________________________________________  



Revelionul l-am sarbatorit la prieteni cu prieteni. Eu am fost raspunzatoare de cîteva dintre aperitive si ceva dulce.
Pentru ca ciupercile cu somon au fost atît de bune, le-am facut si pentru aperitivele de anul nou. Au fost foarte bune si reci.
În rest, am mai pregatit niste chiftelute cu sos din mustar simplu + mustar dijon cu miere si marar, creme fraîche si maioneza facuta de casa.
Neaparat a trebuit si un platou cu brînzeturi ( chaumes, gorgonzola, lou perac, géramont, gruyère, si o brînza gen camambert cu leurda, dar nu-mi vine numele ) si struguri, prosciutto crudo si honey melon (galben) , si pere caramelizate în ceva zahar brun si suc de lamîie.
Tortul a fost unul ciocolatos cu crema vanilie-ciocolata si zmeura. Detalii mai jos.

Cîteva poze trase pe fuga înainte de a pleca de acasa. 



 

   
 



Dulcegaria - Un blat de cacao taiat în trei, cu crema din budinca de vanilie în care am topit ciocolata amaruie. La montat am pus peste stratul de crema zmeurici congelate. Am lasat în inel peste noapte, iar a doua zi am facut o glazura/fondant dupa reteta tortului Sacher. E cea mai faina glazura dupa parerea mea. Îmi place textura, aroma si ca se taie bine. Am decorat cu rulouri zebrate din ciocolata. Stiu, total neinspirat si lipsit de talent, dar cum spun mereu... fiecare cît poate :D 

 

51 comments:

  1. Yum,yum, yum! Cate bucate alese, Maya! Rata cu pere e de incercat, zic eu. I-am pus gand rau ;)

    ReplyDelete
  2. ce frumos! La multi ani, draga mea!:D

    ReplyDelete
  3. Delicioase toate! Sa va fie de bine!

    ReplyDelete
  4. Ce pofta mi ai facut de inghetata .... :P

    ReplyDelete
  5. Un regal a fost meniul de sarbatori! Un An Nou fericit! Pup!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc. La multi ani! Un An Nou bun cu bucurii!

      Delete
  6. Multe bunatati ai pe aici, dar rata m-a dat gata! Superb!

    La Multi Ani!

    ReplyDelete
  7. Asteptam sa postezi meniul de la sarbatori si nu aveam dubii....stiam ca va fi impecabil ca de obicei.
    Superb totul, de la a la z!
    Eu totusi astept reteta de rata. In amanunt :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. O sa scriu si despre rata, dar nu e mare filozofie :D

      Multumesc, Any :*

      Delete
  8. ce de bunatati! la anul ma voi inspira de la tine!

    ReplyDelete
  9. Superb meniul tau Maya!!!!
    Un an Nou fericit!!!!

    ReplyDelete
  10. Ce sa zic mASTER Chef te asteapta !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sub nici o forma! Mai bine ma împusc! Eu nu-s pentru chestii de astea pseudoregizate :D Daca ar arunca careva cu farfuria de podele, eu n-as plînge precum domnisoricile alea, ci as lua-o de jos si le-as da-o de cap jurorilor. M-ar scoate aia cu politia de acolo :D
      Deci Me and MasterChef... no way!

      Delete
  11. SUUUPER MENIU!!! Mai ceva, ca la restaurant! FELICITARI! Sa ai un an 2013, senzational! Te rog, mult sa-mi spui si mie reteta glazurii/fondant, pentru ca pe 18 ian. este ziua fiului meu si vreau sa-i fac tort Sacher (preferatul lui).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sper ca mai citesti pe aici.

      Ingrediente pentru glazura:

      200 g zahar
      125 ml apa
      150 g ciocolata amaruie

      Se fierbe apa cu zaharul timp de 5-6 minute, apoi se lasa la racorit. Cît este calda înca, se adauga cîte putin din ciocolata amaruie maruntita grob, si se amesteca cu un tel. Cînd s-a omogenizat, se toarna dintr-un shut pe tort. Se încheaga relativ repede, dar fara panica este timp de întins si pe partile care nu ajunge. Glazura ramîne lejera, cristalizeaza fin la suprafata, dar se taie perfect.

      Delete
  12. Imi plac tare mult ciupercutele,rata umpluta ,inghetata dar nici celelalte nu sunt mai prejos!Sunt de acord cu tine cu mancatul si gatitul de sarbatori!Un 2013 minunat iti doresc!Pupici:*

    ReplyDelete
  13. Oau, ce bine arată toate! Îmi place că sunt mâncăruri deosebite şi nu clasicele salate cu maioneză, sarmale, friptură de porc etc (cum am făcut eu).

    ReplyDelete
    Replies
    1. E fumos si traditional! ... doar putin mai greu la stomac.
      Multumesc!

      Delete
  14. Vai, ce de minunatii!! Abia am rezistat cu toate pozele astea superbe ce nu se mai terminau :D Un an nou fericit Maya, cu retete la fel de frumoase ;) Pupici

    ReplyDelete
  15. Waw, ce de bunatati!!! Un An Nou fericit va doresc!!!

    ReplyDelete
  16. Buna! Revin cu rugamintea, de a-mi spune si mie reteta de glazura/fondant de ciocolata. Multumesc anticipat.

    ReplyDelete
  17. Toate sunt minunate. Daca m-ai pune sa aleg una din fiecare categorie, cred ca as cere timp de gandire cam... o zi :D

    ReplyDelete
  18. Cu inghetata m-ai dat pe spate, e preferata mea.Eu de la ea vreau reteta.
    LA multi ani si un An nou mai bun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. La multi ani, Ioana! Vine si reteta, dar nu e nimic deosebit, însa a iesit are bine :)

      Delete
  19. Totul arata grozav Maya,elegant si delicios!Pupici multi! <3

    ReplyDelete
  20. Cu placere, Lumy. Vezi ca ti-am scris si la carnea maturata.

    ReplyDelete
  21. Minunat meniu! Iti dorim un An Nou plin de echilibru...asa cum ti-l doresti si tu!

    ReplyDelete
  22. Esti minunata in tot ceea ce faci. Noul An 2013 sa-ti fie plin si generos, sa te bucuri de lucrurile simple, de micile miracole ce se intampla zi de zi si care dau savoare vietii. Eu iti aduc multumiri pentru savoarea si deliciul din farfurie!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gina te pup si multimesc! Pupa mustacioarele Lizicai! Muahh!

      Delete
  23. Excelent meniu si mai ales, superbe poze, ca de obicei.Un an nou cu sanatate in primul rand, restul implinirilor vine la pachet!
    O mica intrebare: care este traditia germana cu privire la branzeturi? Se mananca la aperitiv sau ca desert? E interesant de remarcat traditiile culinare in functie de popor. Noi mancam pepene galben ca si desert, francezii ca aperitiv. La fel si grapefruit-ul. Evident, branzeturile pentru ei sunt la desert. De aceea intreb. Merci.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Traditional la meniul meu nu e nimic, doar inspirat din anumite traditii :D

      Si aici fiecare serveste brînza si ca aperitiv... si ca desert. Servita cu dulceturi speciale pentru brînzeturi sau fructe... fiecare cu ce are chef :)

      Delete