April 9, 2012

Meniul de Karfreitag 2012

Meniul nostru de Karfreitag - adica Vinerea Neagra, Ziua Rastignirii, zi în care catolicii manînca "ceva cu peste". Pe vremuri nu se mînca nimic în aceasta zi, care amintea de rastignirea lui Iisus Hristos, nici macar apa nu se bea. Cu timpul însa obiceiurile s-au mai schimbat, iar acum, pe mesele catolicilor se regaseste pestele meniu. Pestele/Ichthys( în traducere: Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mîntuitorul) fiind unu dintre cele mai vechi simbole, cu care crestinii catolici se identifica. Conform traditiei crestine, cei care postesc, renunta vinerea la carnea animalelor "atît din cer cît si cele de pe pamînt", în amintirea Rastignirii. Asa s-a ajuns la peste.
Meniul meu nu este chiar traditional, dar na, a fost cu peste, daca tot avem o catolica în familie :P





~~~~~

Piesa de rezistenta a fost peste de mai multe feluri cu legume aromate,
tinute scurt sub grilul cuptorului. Alor mei le-am servit cîte o frigaruie cu creveti,
somon si calamar, iar eu... fara frigaruie.
Timpul în care am tinut legumele sub gril, am fript pestele.



       Ingrediente:
  • filet somon salbatic, taiat felioaare
  • creveti, spalati/curatati
  • calamari, spalati/curatati (atentie la oasele interioare)
  • usturoi, zdrobiti
  • verdeturi
  • ardei iute
  • zeama de lamîie
  • ulei de masline
  • sare, piper
Am stropit pestele cu zeama de lamîie. În afara de asta, somonul l-am sarat si piperat,
calamari i-am crestat usor, iar crevetii i-am înfipt pe tepusa.


Am început cu somonul. L-am fript (un minut pe o parte - un minut pe cealalta)
 în ulei de masline încins, aromat cu usturoi zdrobit, asa lasa mai multa aroma.
Se pastreaza cald. Am continuat în aceeasi tigaie cu calamari.
I-am rumenit scurt la foc iute, apoi am închis focul si i-am lasat în tigaie, acoperiti.

Între timp am prajit frigaruile în tigaia rilata încinsa.
Maxim 2 minute pe o parte si înca 2 pe cealalta, e suficient!


Pe lînga, am servit legumele. Am avut dovlecei verzi, rosioare cherry si bile de spanac.
Spanacul l-am oparit 1 minut, apoi am format bilute.


Am preparat aromatizanul din usturoi, patrunjel si sare mojarita + ulei de masline.


Le-am lasat sub grillul încins din cuptor, pîna am facut pestele. Simplu, rapid si delicios!





~~~~~


Compot de portocale

Un desert racoros si foarte parfumat, o adevarata explozie de arome!
Reteta originala o am dintr-o carte de bucate a lui Johann Lafer,
un super bucatar austriac din Steiermark.
Lieber Johann, es hat uns sehr gut geschmeckt! Vielen Dank :)





       Reteta exact ca la carte:
  • 5 portocale, filetate
  • 100 g zahar
  • 150 ml apa
  • 3 capsule de cardamom
  • 3 cuisoare
  • 4 anason stelat
  • 1 baston scortisoara
  • 1 pastaia de vanilie, despicata
  • sucul si coaja razuita a unei lamîi netratate
  • coaja razuita de la o portocala netratata
  • 75 ml miere
  • 20 ml sirop de rodie
  • 40 ml lichior de portocale ( ex. Grand Marnier)
  • 20 ml cognac


Se fileteaza portocalele.


Filet-urile se pun într-un borcan/vas încapator cu capac, care se poate închide.


Se fierbe 5 minute un sirop din zahar, apa, cardamom, cuisoare,
anason stelat, scortisoara, vanilie, sucul si coaja de lamîie,
coaja de portocala si miere. Se lasa la racorit.
Se adauga siropul de rodie, lichiorul si cognac-ul în sirop,
se amesteca si se toarna peste fileturile de portocale, se închide si se lasa cel putin o zi sa traga.








Notite:

M-am abatut foarte putin de la reteta:
- am sarit cognacul si cuisoarele, iar în loc de Grand Marnier am pus mai mult Cointreau :D
- am înlocuit jumatate din cantitatea de apa cu sucul lasat de portocale la filetat. Era pacat sa nu o fac, portocalle fiin foarte zemoase si dulci.

28 comments:

  1. Minunat si foarte frumos!
    Eu am avut Pastele in style traditional .Sarbatori fericite si Hristos a inviat!

    ReplyDelete
  2. Doamne ce pofta mi-ai facut la ora asta !!!! Ca de obicei , tot ce ai pregatit arata intr-un mare fel !!!!

    ReplyDelete
  3. Am venit dupa detalii:)Minunat meniul!

    ReplyDelete
  4. Ca sa vezi..in Germania cu creveti si aici cu miel:)) Super pozele si descrierea..

    ReplyDelete
  5. Paradis, asta nu e meniul de Paste, ci Karfreitag, Vinerea Pastelui, cind aici se manînca peste.
    Multumesc! xoxoxo

    ReplyDelete
  6. Krissy, cum spuneam mai sus, e vorba de Vinerea mare, nu de Paste. Si aici multi servesc de Paste, miel. Iar de Karfreitag - peste :)

    ReplyDelete
  7. Minunat tot ce ai pregatit,arata impecabil!Mii de pupici!

    ReplyDelete
  8. Minunat arata totul! Ma tenteaza foarte tare desertul! Il voi incerca negresit! Pupici

    ReplyDelete
  9. Un meniu minunat! Felicitari pentru fotografii!

    ReplyDelete
  10. Cred ca as manca din orice faci, numai modul in care le prezinti ma face sa inghit in sec :D Totul arata mai mult decat excelent!!! Pup!

    ReplyDelete
  11. Un meniu absolut delicios!!! Iar cu crevetii m-ai terminat! :)) Ca de obicei, nota 10 ptr prezentare! Pupici

    ReplyDelete
  12. Super meniu! O sa fur si eu reteta felului principal pentru masa de Paste, pentru ca nu am voie sa mananc decat peste.
    Multumesc pentru idee!
    Sarbatori fericite!

    ReplyDelete
  13. numai bunatati!pisoi ce fac ?mirela

    ReplyDelete
  14. Un meniu elegant, imi place mult. Pup!

    ReplyDelete
  15. Eu as fi inceput cu compotul de portocale...hi,hi...da'si fructele de mare arata beton! :*

    ReplyDelete
  16. Maya, tot ce pregatesti tu arata foarte apetisant!

    ReplyDelete
  17. Antonina, sigur o sa-ti placa! E foarte racoritor si parfumat. Eu am pus Cointreau în loc de cognac, si cred ca potriveste chiar mai bine.

    ReplyDelete
  18. Dana, multumesc pentru cuvintele frumoase :)

    ReplyDelete
  19. Fancy, pofta buna si sarbatori fericite!

    ReplyDelete
  20. Mirela, multumesc. Pisoii e doar posoiu. Felix nu mai este. Mike e bine, s-a ascuns între perne si plapume ca la noi s-a lasat iar cu frig si ploi.

    ReplyDelete
  21. Liana, la noi nu este regula la masa, se poate începe cu ce se doreste :D

    ReplyDelete