March 28, 2012

Tocanita de ciuperci cu mamaliga

O tocanita simpla, aromata, sosoasa si totusi destul de usoara din punct de vedere caloric, iar daca mai aveti si un amestec de ciuperci proaspete din padure... este ca si un 6 la loto (6 din 49 :D ).


        Ingrediente:
  • 2 linguri ulei de masline
  • 2 cepe mari, tocate fin
  • 1 kg ciuperci, curatate si taiate în bucati potrivite
  • 1 cescuta apa sau vin alb
  • 200 ml smîntîna de frisca
  • 1 lingura amidon
  • 1-2 catei de usturoi, dati pe razatoare
  • patrunjel, tocat fin (sau ce verdeata va place)
  • sare, piper, nucsoara
Daca aveti ciuperci multe si marunte, si nu stiti cum sa le spalati mai repede, faceti ca mine, ca si eu fac ca Jamie Oliver. Într-un vas încapator pun o mînuta de faina, dau drumul la apa rece deasupra si amestec usor cu mîna, pîna vasul este aproape plin. Azvîrl ciupercile în "solutia" asta si le plimb printre degete. Veti observa ce rapid se desprind firmiturile fine de pamînt de pe ciuperci. Le scot din apa murdara si el transfer într-o strecuratoare, apoi le trag un dus cu apa rece si le îndepartez capatul coditelor, cu un cutit. Pentru tocanita, le tai în bucati potrivite, iar cele mici le las întregi. Bineînteles ca se pot felia sau toca dupa bunul plac.



Se rumeneste usor ceapa în ulei de masline, se stinge cu apa sau vin alb, se lasa sa se evapore alcoolul, apoi se adauga ciupercile. Se condimenteaza cu sare, se acopera si se lasa pe foc lejer sa fiarba în sucul lasat de ciuperci timp de 10-15 minute. Se amesteca cînd si cînd.


Se amesteca smîntîna cu amidonul, se adauga la ciupercile fierte si se mai lasa cîteva minute sa clocoteasca foarte usor pe foc moderat. Între timp se condimenteaza cu piper, nucsoara si se adauga eventual sare daca mai este nevoie. Chiar înainte de a trage vasul de pe foc, se adauga usturoiul dat pe razatoare fina si patrunjelul tocat, se amesteca, se acopera si se lasa la odihna 5-10 minute, acoperit cu capac.


În acest timp patrunjelul si usturoiul se împrietenesc cu tocanita de ciuperci,
iar la ridicarea capacului înainte de servire, aburul aromat patrunde narile care striga:
" O vrem cu mamaligaaa!" :D


Pofta buna!

57 comments:

  1. Sunt prima,deci pimesc o portie?
    Arata minunat ,imi place de mor cu mamaliguta langa!Pupici!

    ReplyDelete
  2. Prima sosita, prima servita! :)
    Te pup, draga mea! xo

    ReplyDelete
  3. Excelenta! Iubesc ciupercile, asa ca nu as refuza o portie!

    ReplyDelete
  4. Excelenta! Iubesc ciupercile, asa ca nu as refuza o portie!

    ReplyDelete
  5. Asta e mancarica preferata a domnului.Eu iau mamaliga :)

    ReplyDelete
  6. Fix asta aveam in plan sa gatesc azi, mai putin mamaliga, ca neamtului meu nu-i place ;)

    ReplyDelete
  7. Maya,n-am stiut de metoda asta de curatare a ciupercilor. O pun neaparat in practica, merci!
    Combinatia e super!

    ReplyDelete
  8. Cred ca ne-am nimerit azi, am facut la fel doar cu piept de pui si o mamaliguta maree de tot!!! Pupici!

    ReplyDelete
  9. Si eu fac ceva asemantor si este tare delicioasa!

    ReplyDelete
  10. La noi i se spune ciulama de ciuperci. Este grozav de buna cu mamaliguta!Saptamana asta sigur o prepar:)Pup!

    ReplyDelete
  11. Una din preferatele mele!!! Data viitoare voi taia si eu ciupercutele mai mari... arata foarte bine!!
    Pupici

    ReplyDelete
  12. Ce bunatate ai preparat acolo!!

    ReplyDelete
  13. si mama mea face des si imi place mult!!! Pup

    ReplyDelete
  14. Apetisanta tocanita ta! Si eu prefer ciupercile si le gatesc aproape saptamanal. Cred ca te referi la faina de porumb...Pupici!

    ReplyDelete
  15. Imi plac ciupercile foarte mult,asa ca servesc.Te pup!

    ReplyDelete
  16. Îmi aduce aminte de când eram toatã familia strânsã...ador ce ai pregãtit aici, si eu folosesc la sosuri smântâna pt. friscã ( 35% grãsime) nu dã gres si gustul e divin!!!

    ReplyDelete
  17. mmmm o portie din mancarica noastra parca ma aduce din nou pe plaiurile romanesti si imi aduce aminte cu drag cand mi-o pregatea bunica mea(mamaia mea)

    ReplyDelete
  18. Printre preferatele mele aceasta tocanita...:D
    Ma duc sa trec pe lista de cumparaturi si ciuperci ca mi-ai facut pofta :D

    ReplyDelete
  19. Vai ce-mi place tocanita asta cu mamaliguta !!!!! Mor dupa ciuperci !!!!

    ReplyDelete
  20. Ce-mi place... minunat aranjamentul pe farfurie. Pup!

    ReplyDelete
  21. Fetita, ce mancare buna :))
    Chiar daca nu mai apucai nici o lingurita, macar aflai modul simplu de curatat ciupercutele. Tot ramasai cu ceva:)))))
    Pupici o mie!!

    ReplyDelete
  22. Interesant mod de curatare a ciupercutelor. Nu stiam metoda. In altaordine de idei - n-am mai cumparat de mult ciuperci. Ar fi timpul pentru o tocanita.

    ReplyDelete
  23. Ioi, tu, Maya, o portie de mamaliga nu refuz niciodata, fie ea chiar si cu ciuperci ;-) puup

    ReplyDelete
  24. Maya, mi-ai facut asa o pofta incat mi-am cumparat ieri ciuperci sa-mi fac si eu :))))
    You're guilty! :))

    ReplyDelete
  25. Apetisant, de urmat sfatul cu ciupercutele chiar era o treaba migaloasa sa le speli. Multumesc pt sfat/idee!

    ReplyDelete
  26. Cristina, ciupercile nu le refuz sub nicio forma.

    ReplyDelete
  27. Ioana, si eu ador mamaliga. Pai cum, nu-ti plac ciupercile? :OOOOOOOOOO

    ReplyDelete
  28. Nimphetamin, daca nu-i place mamaliga, mai încearca :P

    ReplyDelete
  29. Any, eu o folosesc des, adica daca am multe ciuperci marunte .

    ReplyDelete
  30. Adela, si eu am avut piept facut separat, pentru fiica-mea.

    ReplyDelete
  31. Licuta, egal cum se cheama, toate-s bune! (Pentru cei care iubesc ciupercile :D )

    ReplyDelete
  32. Simona, eu de multe ori le las chiar întregi!

    ReplyDelete
  33. Alinuzika, mama nu face deloc. Nu se da în vînt dupa ciuperci. Dar cînd e la mine, manînca, nu comenteaza :D

    ReplyDelete
  34. Gina, ciupercile sînt delicioase, preparate oricum. Faina este de grîu, nu de porumb. Poate merge si cu malai, nu am încercat. Eu am preluat metoda de la Jamie Oliver. Te pup!

    ReplyDelete
  35. Ramona, si eu tot smîntîna de frisca folosesc cu cel putin 32% grasime. Dar nu pun prea multa, ca ciupercile lasa zeama destula. SI eu nici nu le fierb pîna scade zeama, asa ca ramîn sosoase.

    ReplyDelete
  36. Yaya, si eu "leg" ciupercile de bunica, ca mama nu le gatea deloc! Amintiri frumoase!

    ReplyDelete
  37. Cat, noua ne cam plac aceleasi mîncaruri. Pup!

    ReplyDelete
  38. Vasi, cînd nu mai este... facem din nou! Asa ca, poftim la masa! :)

    ReplyDelete
  39. Fab Chef, chiar asa, ar fi timpul pentru o tocanita!

    ReplyDelete
  40. Liana, apoi dupa atîta licoare din oiaga minunata, mai tre' sa si halim ceva! :D

    ReplyDelete
  41. Bucate apetisante, pofta buna! Si sa-ti fie de bine!

    ReplyDelete
  42. Waw cat e de bunaaaaaaaaaaaaa...
    ceva asemanator am avut si eu azi...dar cu niste pulpite de pui.
    Te tzuc !

    ReplyDelete
  43. Sidy, merci draguta. Te tuc si eu! :)

    ReplyDelete
  44. Trebuie sa incerc si eu. Deja salivez.

    ReplyDelete