October 10, 2012

O gogonea, o mîncarica picanta de fasole... a venit toamna!

Într-o zi cu soare am cules rosiile verzi carora le-am pus gînd picant, de a le scalda împreuna cu alte colege de gradina, în apa cu sare si alte condimente. Initial intentionam sa le scald doar pe ele, dar dupa îndelungate cugetari si surplus de borcane mari, am hotarît ca în companie vor fi mai colorate, mai fericite... Ma bucur ca am hotarît asa! De obicei le puneam singurele, pentru ca doar eu sînt maaaare amatoare si devoratoare de gogonele murate. Însa asa amestecate sînt mult mai gustoase, si desfac doar un borcan cu muraturi în care fiecare gaseste ceva pe gustul sau.

Reteta, nu e nimic deosebit, e reteta obisnuita de muraturi în saramura/ apa cu sare. Adica o lingura de sare grunjoasa si neiodata (! pentru ca se înmoaie muraturile) la litru de apa rece. Atîta tot. Amestecul de legume, fructe, frunzaraie si condimente se pun în functie de gustul fiecaruia. Eu am amestecat gogonele, buchetele de conopida, ardei bulgaresti întregi, bucati/felii de ardei (din cei de umplut), bastonase de morcovi, catei de usturoi. Verdeturi: foi de dafin proaspete, ramurele de cimbru uscat, tije de marar proaspat. Condimente: boabe de piper negru, seminte de mustar, sare si betisoare de cires :D

Betisoarele de cires, ar fi trebuit sa fie de visin, dar cum visinelul meu e înca micut si are o coroana frageda, dar frumoasa ca forma, mi-a fost mila sa-i stric aspectul oaches... asa ca,  vecinului sau ciresul, care e cît casa, i-au fost jertfite cîteva ramurele tinere, a trebuit tuns pentru un scop nobil. A înnobilat muraturile cu aroma si le-a tinut sub apa/ saramura. Exista niste discuri-sita rotunde de plastic, maleabile, care se introduc sub gîtul borcanului si tin muraturile sub lichid, dar eu prefer betele. 

Ajunge cu paravlageala. Sa va prezint starletele. Gogonelele mele, cîteva dintre ele :D



Acum, murate, aromate... delicioase!



Daca tot s-a lasat cu friguri, ploi si vreme mohorîta, e semn ca trebuie sa gatim mai picant, mai consistent. Eu am facut o fasole, asa cum ne place noua. Nici reteta asta nu este spectaculoasa, dar diferita fata de cum o face mama de exemplu. O scriu, ca poatese nimeresc doritori printre cititori :)


Ingrediente:
  • 1 cana fasole boabe, care vine fiarta*
  • 1 morcov, tocat grob
  • 2 cepe violete, tocate
  • 2 carnaciori picanti - gen chorizo, feliati
  • 1 lingura patrunjel verde, tocat
  • 2 frunze proaspete de dafin
  • 3 ramurele cimbru sau oregano
  • 2-3 rosii tocate
  • 50 ml vin alb sec
  • 1 cescuta de apa fierbinte sau supa
  • 1-2 linguri ulei
  • sare, piper

*Fiecare stie cum se pregateste fasolea uscata, dar va spun pe scurt cum o fac eu. O pun la înmuiat cel putin cîteva ore, sau chiar peste noapte. Depinde de fasole. Apoi o fierb în alta apa fara sare, cu un morcov, o radacina de patrunjel cu tot cu frunze, o bucata de telina, toate despicate. Egal cum o pregatesc, mereu pastrez putin din apa în care a fiert, în cazul în care vreo reteta prevede "ceva" mai lichid, ca în cazul mîncarii de azi.

Reteta:

Se soteaza usor ceapa cu morcovul. Se sting cu vin si se amesteca pîna acesta scade. Adaugati feliile de cîrnati/chorizo, amestecati si învîrtiti înca 2-3 minute. Legumele înca nu vor fi moi, asa ca adaugati si o cescuta cu apa fierbinte sau mai bine supa, daca aveti la îndemîna. Pîna scade apa, adaugati foile de dafin, ramurelele de oregano sau cimbru, condimentati putin cu ceva sare si piper, si/sau alte condimente care va plac. Adaugati rosiile tocate si patrunjelul, iar dupa cîteva minute cînd rosiile s-au înmuiat si formeaza un sos, adaugati fasolea fiarta si ceva lichid/zeama de cum ati fiert fasolea. Dupa un clocot usor de înca cîteva minute, este gata! Mîncarica asta de fasole, servita cu un darab de pîne  proaspata si muraturi, este dementiala!

 

Pofta buna!

42 comments:

  1. Maya , de cand nu am mai mancat o fasolica cu carnaciori !!! :((((( Gogonele murate am , tre sa ma pun sa fac fasolica ca tare mi-ai facut pofta !
    Ce frumoasa este toamna , asa-i ?;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, frumoasa de tot... ca toate anotimpurile. Eu le iubesc pe toate, chiar daca ma enerveaza cîteodata ploaia, sau soarele...

      Delete
  2. Fasole si muraturi! Acum as manca 2 farfurii...
    Eu gogonele nu pun pentru ca la mine e prea cald si cu siguranta nu ar tine. Le sorb din priviri pe ale tale!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, si noi ne-am bucurat, ca nu mai mîncasem de mult fasole :)

      Delete
  3. Sa-mi dai adresa ca vin la masa,io ador combinatia asta si la cum arata in minunatele tale poze chia nu pot sa rezist.Arata grozav!Pupici

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu aduci cafeaua cu "uischi" si eu o pun de-o fasole :D

      Delete
  4. Ce pofta mi-ai facut Maya, tre`sa fac si eu neaparat, ca nu mai tine ;) Ai zis bine: DEMENTIALA!
    Pupici si o zi buna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chia a fost dementiala :D Deja ma gindesc ca fug sa-mi iau o gogonea :D

      Delete
  5. Me encantan los encurtidos, que ricos! yo los compro en el mercado cada semana, pero ese plato que nos presentas tiene una pinta....MMmmm...

    Y el guiso: un lujo, es de esos platos reconfortantes para invierno.
    Besitos

    ReplyDelete
  6. Îmi asã gura apã.....si e asa de târziu in noapte :((

    ReplyDelete
  7. Reteta perfecta pentru o zi de toamna!
    Interesanta forma au gogonelele :)

    ReplyDelete
  8. Totul arata MINUNAT si sunt sigura ca sunt foarte gustoase!!! am si eu o intrebare: dupa cat timp sunt gata gogonelele?

    ReplyDelete
    Replies
    1. În 14 septembrie le-am pus, iar aici la fasole erau deja bune.

      Delete
  9. Fasole cu carnati... pasiunea copilului meu!

    ReplyDelete
  10. Abia astept sa se faca si muraturile mele, pana atunci astept si ma delectez cu pozele tale.:)

    ReplyDelete
  11. Si eu pun gogonelele separat, dar mai fac si in combinatie. Iar fasolea ce sa zic, gand la gand , tocmai am luat-o de pe foc, putin diferita reteta! Asadar ramane sa gust si de la tine sa raman cu gandul impacat, arata minunata mancarica!! Pupici!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parca asa în combinatie sînt si mai bune. Te pup!

      Delete
  12. Lipseste doar un foc in soba...cu aromele de la fasole, diminetile reci...toamna in toata regula!

    ReplyDelete
  13. Ce pofta mi-ai facut :( Super bunatate de fasolica ai facut.. iar muraturile, sunt delicioase!!!!
    Pup

    ReplyDelete
  14. Arata demential mancarica,mi-e groaza de cat as putea manca daca as avea asa ceva in fata mea si daca raceala nu mi-ar fi luat gustul.
    Acum m-as pune la gatit dar fara gust si miros nu stiu ce-ar iesi din reteta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceva tot iese. Ai facut? Te simti mai bine?

      Delete
  15. Ma ucizi!!!!!!
    Salivez la greu si parca ii simt gustul!
    Te pup

    ReplyDelete
  16. Cat de bine ar merge acum o fasolica....Yum yum!

    ReplyDelete
  17. N-am mai vazut asa gogonele!! Daca nu citeam, credeam ca-s ardei...hi,hi...se poate refuza vreodata o farfurie cu pasula?? Never!! ;-))) puup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liana, sînt rosii de la mine din gradina. Intentionam sa le usuc dupa ce erau coapte, ca-s felul ala mai fara seminte. Dar la noi cum soarele e mai rusinos... au ajuns gogonele :D

      Delete
  18. Da bine ziceti, o mancarica de fasole cu asa gogonele nu am mai mancat de iarna trecuta.
    Arata foarte tare iar daca ma mai uit mult o sa imi ploua in gura :))

    ReplyDelete
  19. Vreau si eu!!! Mi-e dor de gogoneleeeeeeeeeeee :).
    Multumesc mult Maya:)

    ReplyDelete
  20. Ma bucur ca este picanta, eu sunt mare consumatoare de alimente picante, chair daca nu sunt tocmai sanatoase(recomandate pentru stomac) uneori chiar nu ma pot abtine tot vreau sa mananc macar ocazional astfel de alimente, mai ales ca-s pofticioasa.
    Mersi frumos pentru reteta!

    ReplyDelete
  21. BUNA MAYA ! VREAU SA TE INTREB CEVA CE EU NU PREA INTELEG LA MURATURILE ASTEA ,, POZA DE COPERTA ,, - DUPA CE ARANJEZI GOGONELELE ....ETC , ETC , PUI SARAMURA RECE . OK ! CE NU INTELEG EU ESTE FAPTUL CA ; ACESTE MURATURI SE PITROCESC , SE SUFLA ...DUPA UN TIMP , SAU PUR SI SIMPLU RAMAN ASA ? MULTUMESC FRUMOS .

    ReplyDelete
  22. Eu le pun asa, cu saramura rece si tin foarte bine. Cînd încep a se mura, zeama devine tulbure. Le vîntur scuturînd borcanele, iar cînd consider ca-s murate, le duc în beci. Se pastreaza bine la racoare. Gogonelele ramîn frumoase. Borcanle trebuie sa fie sterilizate perfect. Sterilizarea e mama conservarii :D

    ReplyDelete