January 26, 2013

Despre rata copata, varza cu mere si galuste de cartofi...

Am mai facut si postat rate coapte, galuste de cartofi, varza cu mere, dar de-a lungul anilor mai schimbat una alta, si pentru ca aceste mici modificari îmi plac mai mult, actualizez ideile. 

 

Am avut o rata minunata! Galbena, nu prea dolofana si taaare frumos mirositoare. A cam avut pene si tuleie, de am pensat la ea pîna mi-au sarit capacele, am mai si pîrlit din ele cu mini-arzatorul. Am curatat-o si eu cum am putut, ca taranu' nu prea si-a dar silinta :D 

  

Am sarat-o si piperat-o pe interior, apoi am umplut-o cu sferuri de pere, pe care doar le-am spalat si despicat în patru. Nu le-am îndepartat nici casuta de sîmburi, nici macar codita. De la Jamie Oliver cetire - fructele cu tot cu sîmburi si codite sînt mici detalii, care dau rezultate mari, cînd e vorba de arome. C-o fi sau ca n-o fi, eu am facut asa si mi-a placut foarte mult. Am mai umplut eu rate cu portocale, mere, amestecuri de legume si fructe, dar ca asta cu pere, nu a fost niciuna. Carnea a avut o aroma speciala. 
Pe exterior am condimentat-o cu condimente mojarite - chili, cuisor, sare si piper. Am pus-o într-un vas cu o cana de vin alb. E foarte bun si cu rosu, dar ala coloreaza rata mai vinetiu - e doar chestie de aspect. La jumatatea timpului de copt (se calculeaza cel putin o ora si ceva pro kilogram de rata, plus ca depinde si de provenienta) am adaugat pe lînga: o rosie, un ardei rosu, un buchetel de patrunjel cu tot cu cozi, nu doar frunzele, ceapa violet, 2 tije de telina - toate taiate în bucati mari. 

  

Cînd am considerat ca rata ar fi cam gata, am scos-o putin deoparte/cîteva minute, am strecurat legumele si le-am adaugat în alt vas, am decantat/separat gasimea de zeama lasata de carne si legume. Zeama am turnat-o la legume, iar grasimea înapoi în vasul în care am copt rata. Am transferat si rata înapoi în vasul cu grasime, am acoperit cu capac si am lasat-o în cuptorul cald pîna m-am ocupat de sos si galustele de cartofi care erau deja pregatite de fiert. 


   

Sosul doar l-am facut piure cu mixerul vertical, iar galustele le-am fiert 10 minute în apa cu sare. 
Dupa ce transformati continutul vasului în piure, daca doritiun sos mai fin, 
îl puteti trece printr-o sita fina. 

 

Reteta galustelor - Ingrediente pentru 6-8 bucati: 

  • 300 g cartofi decojiti fierti, pe abur cel mai bine 
  • 240 g cartofi decojiti cruzi, dati pe razatoare fina 
  • 2 galbenusuri 50-60 g amidon de cartofi ( sau faina ) 
  • sare 
  • piper 
  • nucsoara 

Cartofii fierti pe abur se lasa pîna la racirea completa, apoi se dau prin presa de cartofi. Cartofii cruzi se dau pe razatoarea fina-fina, se storc bine, se amesteca cu cei fierti, se adauga galbenusurile si amidonul, se sareaza, pipereaza si se adauga nuscoara razuita fin dupa gust. Cu mîinile înfainate (daca va ajuta) se formeaza din acest aluat bile de 5 cm. Se fierb în apa cu sare care nu clocoteste decît foaaarte usor, circa 10-15 minute. Eu fac mereu mai multe :D 

Se poate înlocui amidonul cu faina, vine ceva mai putina... sau se poate adauga si o lingura de gris... se pot umple cu diverse, ceapa prajita, pesto, costita rumenita, crutoane aromate... 

Varza am pregatit-o o zi înainte. Reteta este aproape identica cu asta, doar ca am renuntat la unt, am folosit doar ulei si am adaugat vin rosu fiert cu mirodenii. De data asta, am adaugat merele a doua zi, cînd am reîncalzit-o si tras înca un clocot, atît cît sa înmoaie merele, dar sa ramîna cubuletele întregi. Îi da verzei o nota mai proaspata, mai parfumata. Noua ne-a placut asa mai mult, decît cînd merele sînt foarte moi. 

 

Un deliciu! 


 


21 comments:

  1. Este ora 1 AM. :(( Magazinele-s închise. :(
    Pofta mare! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pofta a trecut demult, de la Craciun mai exact. Am ramas în urma cu postatul :D

      Delete
  2. Foarte apetisanta rata...varza cu mere n-am facut niciodata si nici galuste de cartofi...ia sa-ncerc si io ;-) merci, pupici!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tre' sa încerci, ca sînt bune :D
      Aici, rata coapta cu garnitura de varza rosie cu mere si galuste, e ceva tipic de sarbatori. Cu mare placere. Multi pupici cu lipici xoxoxo!

      Delete
  3. Maya, multumesc mult pentru reteta asta minunata!
    Dupa dieta, fac tot de la a la z! Rata, galusti, varza, tot tot!

    ReplyDelete
  4. Delicios! Imi place rata in orice "forma":)

    ReplyDelete
  5. Draga Maya, de când am descoperit blogul tau acum câteva luni nu contenesti a mă inspira, ești un adevărat izvor de energie si exuberanta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc frumos si te mai astept, si poate lasi si un nume :)

      Delete
  6. Ce dor imi e de-o rata.. Iar in combinatia asta... nu poate fi decat un mare deliciu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. E buna combinatia, chiar prea buna... ca ai tot mînca =))

      Delete
  7. Oh la la Mayaaa...de-li-cios!! N-am mancat niciodata rata , dar arata senzational si mi-e tare pofta. Parca iti mai ziceam eu acum ceva timp ca nu gasesc rata sa cumpar, ei..nici acum nu am vazut pe undeva prin comert. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vaiii, sa nu manînci tu rata! Trebuie!!!
      Pe la vreun taran ceva?

      Pupici!

      Delete
  8. As putea spune... o nebunie! Arata senzational!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multumesc! Da, o nebunie de arome zbuciumate care invadeaza nasul :D

      Delete
  9. Tökéletes étel!Fenséges falatok!!Mint mindig:):):)

    ReplyDelete
  10. Piure-ul arata ca niste papanasi, m-ai inspirat pentru un desert rapid, azi. Multumesc.

    ReplyDelete
  11. Am avut demonstratia ca doi oameni pot sa manance o rata la doua mese (pranz si seara). Si mai ales noi, hahahahaha!!!!!!!!!!! A fost super si am rezolvat si condimentul pentru pastele de a doua zi: legumele mixate le-au dat un gust minunat.
    O sa pun reteta pe blog curand. Multumesc draga mea!

    ReplyDelete
  12. Any, o ratusca nici nu e mult, si noi o dam rapid gata. Denise manînca pieptul în doua ture, Dan bulanele, la fel în doua ture, iar eu aripile - ambele deodata :D, apoi la a doua masa ciuguleesc de pe spate ceva si gata rata. :D

    Te pup!

    ReplyDelete